Werkwijze
Wanneer u hulp zoekt bij persoonlijke vraagstukken kunt u contact opnemen met mij door middel van e-mail (jan@zorgburojager.nl) of telefoon: 06 27 401 492. Naar aanleiding van dit contact zal ik een voorstel doen voor een vervolg.
In het algemeen ziet een hulpverleningstraject er als volgt uit:
Aanmelding -> intake -> start hulpverlening -> analyse probleem -> formuleren doel -> uitvoeren acties -> evalueren resultaat -> (eventueel herhaling van de cyclus analyse tot en met evaluatie) -> afronding hulpverleningstraject.
Leefgebieden
Globaal worden de volgende leefgebieden onderscheiden: huisvesting, financiën, sociaal functioneren, psychisch functioneren, levensovertuiging, lichamelijke functioneren, praktisch functioneren en dagbesteding. Deze opsomming is onuitputtelijk en kan bijvoorbeeld worden uitgebreid met justitie en hulpvragen in relatie tot het gezinsfunctioneren.
In de praktijk heeft een hulpvraag vaak raakvlakken met meerdere leefgebieden. Dit vraagt een goede afstemming tussen u en mij over welke situatie eerst of welke situatie later mag worden behandeld.
Mijn uitgangspunt is dat ik bereid ben met u mee te denken, voelen, worstelen, vallen en weer op te staan met als gevolg dat u in een komende periode beter of anders met uw situatie om te gaan.
Soms zal dat gaan aan de hand van heel concrete, praktische adviezen. Een andere keer gaat het meer om het krijgen van inzicht in uw persoonlijke situatie (en hoe u uw situatie omgaat).
Waar mogelijk ben ik bereid samen met, voor u belangrijke, of door u gewenste mensen in uw omgeving te kijken naar een meer wenselijke situatie.
Contactmomenten
In het hulpverleningstraject is geen vooraf vastgelegd aantal contactmomenten of duur van een contact. Mijn streven is hulp te verlenen zolang als nodig en zo kort als mogelijk. Hierbij betracht ik zorgvuldigheid in afspraken en tussentijdse evaluaties, met als doel de hulpverlening zo doelmatig en
efficiënt mogelijk te houden.
Bij voorkeur duurt een traject zo kort mogelijk (enkele gesprekken), maar het komt voor dat trajecten een jaar of langer duren. Afhankelijk van het type hulpvraag wordt hierover zoveel mogelijk een concrete afspraak gemaakt.
Samenwerking
In mijn aanbod werk ik samen met andere hulpverleners. De belangrijkste reden hiervoor is dat specifieke expertise soms moet worden ‘ingekocht’. Hierbij kunt u denken aan een huisarts, therapeut, een financieel specialist of bijvoorbeeld een bewegingsdeskundige.
In het proces van het inschakelen van derden wordt u vanzelfsprekend altijd vooraf betrokken en in nauw overleg met u wordt besproken welke expertise wel of niet zal worden ingezet.
Een andere reden voor het betrekken van derden is het op peil houden van mijn eigen expertise. Hoewel deze methode anoniem verloopt, zal actuele casuïstiek worden gebruikt om een ander mee te laten kijken.